torsdag 15 december 2011

Workshop med lera och ljud

Kom till hdk och var helt slut efter en riktigt jobbig vecka. Tankarna var på helt annat håll och jag funderade på om jag verkligen skulle orka med hela kvällen, särskilt som vi skulle hålla på till 21 just denna dag. Men en sån kväll det blev! Vi började med att massera varandra, göra olika ljud och göra olika rörelser som de andra sen skulle göra efter. Allt för att bli lite varma innan vi parade ihop oss två och två och skulle hitta ett ljud. Katarina och jag hittade ett ljud vi kände oss nöjda med, men än så länge visste vi ju inte vad vi skulle ha det till.

När alla hittat sina ljud fick vi sätta oss med en lerbit i handen och blunda. Ett par gjorde sitt ljud och utifrån det skulle vi forma vår lera. En sån underbar känsla att bara låta fingrarna jobba utan att kunna se vad de gjorde. I början fick jag snabbt en bild i huvudet om vad ljudet påminde om, men efter ett tag försvann de tankarna och jag fokuserade helt på att låta ljudet komma ut i mina fingrar. Det var intressant att efteråt se hur olika personer ändå gjort väldigt lika saker till ljuden.

När vi gjort alla individuella skulpturer gick vi ihop med andra och satte tillsammans ihop våra skapelser till en enda stor. Det var lite utmanande att få ihop det hela, men kul att se hur vi alla snabbt kom överens och lät varandra göra det som var och en tyckte passade och alla förslag välkomnades. Till slut såg vår figur ut ungefär som en sjöorm eller liknande, så ljudbilden till vår figur blev vatten som rann och rördes i. Tyckte verkligen om denna övning och det var spännande att se hur olika de olika grupperna jobbat.

Detta är något jag verkligen tagit till mig och funderar på att göra med de lite äldre barnen på förskolan. Kanske är det något jag kan göra under mellandagarna när vi kan vara alla tillsammans på ett annat sätt att vi har möjlighet till annars (jobbar ju med yngre barn annars, men känner att de har fullt upp med att undersöka leran på olika sätt, så känns lite för mycket att införa ljud på detta sätt ännu).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar