torsdag 15 december 2011

Tankar om material, miljö och pedagogisk dokumentation

Jag kunde tyvärr inte vara med när de andra i min basgrupp träffades på Lindas förskola och fick se den fantastiska miljön på Hakefjordsgatans förskola. Själv får jag försöka ta mig dit på studiebesök någon annan gång. Istället satt jag hemma och funderade över frågor vi skulle diskuterat i basgruppen.

När det gäller vilka material man kan använda och hur miljöns utformning kan bidra till att barns estetiska läroprocesser blir levande och hålls vid liv, får jag genast massa tankar. Bland annat tänker jag direkt på hur viktigt det är att miljön är föränderlig och följer barnen där de är idag, både vad gäller intressen och kompetenser, men också behov. Det ska vara tydligt vad man kan göra i olika rum/delar av rum, men samtidigt erbjuda material som kan användas på många olika sätt. Jag vill ha ett material som är så variationsrikt som möjligt och då gärna sådant som klossar, burkar, rör, kabelrullar mm, som kanske inte ser så mycket ut när det är ensamt, men som kan bli fantastiska skapelser tillsammans.
Miljön ska också vara utmanande, kunna väcka nya tankar hos barnen och framför allt vara en mötesplats!

För att barnens estetiska läroprocesser ska bli levande och hållas vid liv, tycker jag det är viktigt att ta vara på barnens alster och visa att de är viktiga. Barnen ska kunna känna stolthet för det de gjort inför både vuxna och barn. Genom pedagogisk dokumentation kan man visa på vad man gjort, hur man gjort och diskutera hur man kan gå vidare tillsammans med både barn, föräldrar och kollegor. Genom den pedagogiska dokumentationen kan man föra projektet framåt och ge barnen nya utmaningar utifrån deras intressen och var de står just nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar