torsdag 15 december 2011

Stina Braxell 17/11

Återigen la Stina mycket fokus på hur viktigt bemötandet mot barnen och deras skapande är. Hon tog bland annat upp att det är i en tillåtande miljö där man slipper bli bedömd som barnen kan visa sitt rätta jag och att bemötandet påverkar mycket hur bilden/skapandet blir. Hon lyfte också ett citat av Gunna Grähs, som jag fastnade väldigt för, då det verkligen säger precis det jag själv tänkt:

"När någon säger att det är fint kan man lika gärna nästa gång få höra att det är fult. I den värderingen föds prestationskraven och det blir ett mål att göra sådant som är fint. Tycker man då inte själv att det blir det, så slutar  man" - Gunna Grähs.

Något annat jag tyckte var härligt var när Stina visade barns bilder och satte dem bredvid olika konstnärers alster. Hade hon inte sagt vilken som var vilken, så hade det nog varit svårt att veta vem som skapat vilken bild. Det gav mig dels tankar om att det kan vara ett sätt att fånga upp barn som just tappat motivationen att skapa, då de inte anser sig vara tillräckligt bra (jag tycker det är hemskt att barn ska känna så, men vet ju så väl att det förekommer. Men får man se bilder från konstnärer kanske en del av prestationskraven kan släppa), dels tankar om att det hade varit kul att hitta lite konstnärsbilder att sätta upp på förskolan, så föräldrar kan se att deras barns skapelser faktiskt är något värdefullt och kan liknas vid konstnärers skapande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar