torsdag 15 december 2011

Basgruppsredovisningar

Tyckte det var intressant att höra vad alla olika basgrupper diskuterat i sina olika grupper och insåg att första gruppen som redovisade i stort sett fick med allt det som vi diskuterat i vår grupp. Överhuvudtaget tyckte jag att alla grupper verkade ha diskuterat väldigt lika saker, även om fokus på redovisningen låg lite olika.

Något jag gillade med redovisningen var att det blev sådana diskussioner. När vår grupp redovisade väcktes många tankar hos andra, som gjorde att diskussionerna drog ut på tiden och vår redovisning handlade mer om att diskutera än att själva prata om allt vi kommit fram till under våra basgruppsträffar. Men tyckte detta var riktigt givande och gjorde att man fick ännu mer inblick i hur andra tänker.

En fråga som jag fortfarande går och funderar på är "Kan man fastna i klotterstadiet?". Den frågan kom fram när vi förberedde redovisningen och den släpper inte riktigt taget. Hur blir det om man som pedagog väljer att alltid bara stå bredvid och inte ger några utmanande frågor? Man ska ju ge barnen tid, men ska man göra bara det, eller ska man utmana vidare genom att säga något litet ord, ge ett nytt material eller liknande? Många frågor som jag inte tror har något klart svar, utan som måste anpassas efter varje situation och varje individ.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar