måndag 9 april 2012

Missade Tarja igen!

Trodde inte det var sant när jag på måndag morgon vaknade med världens dunderförkylning igen! Femte förkylningen sen årsskiftet... Och på vårdcentralen kan de inte säga mer än "Tyvärr, det är så det ser ut i år. Förkylningarna bara avlöser varandra". Hoppades att jag skulle tillfriskna tillräckligt mycket för att orka gå på kursen på torsdagen, men icke! Det var bara att åka hem och lägga sig efter jobbet och sedan ta del av allas anteckningar återigen.

När jag läste till lärare gjorde vi bildanalys på just Den farliga resan av Tove Jansson, så det hade varit spännande att se om mina tankar kring det hela hade ändrats något sedan dess. Har ju hänt ganska mycket på åtta år (är det verkligen så länge sen?!)

Något som jag har svårt för är dock just Tove Janssons böcker. Har aldrig gillat dem, varken texten eller bilderna. Att analysera bilderna kan visserligen fascinera, särskilt om man hör om hennes liv, och tycker det är spännande med bilder som har fler bottnar än man kanske lägger märke till vid första anblicken. Men jag kommer ändå inte ifrån känslan av den avsky jag känner för dessa böcker. Varför känner jag så starkt motstånd? Mumintrollen i sig är ju ganska söta, bilderna mångfasetterade och berättelserna tänkvärda, men jag kan ändå inte med dem! Varför?

Bildanalys däremot tycker jag är riktigt intressant. Pratar gärna om sådant jag ser på bilder, sådant man kan tänka sig händer runt omkring mm. Och det är väldigt intressant att höra barnens tankar om olika bilder. Att prata om bilderna på dels en denotativ nivå (vad ser jag?) och en konnotativ nivå (vad symboliserar detta? Vad står bakom?) är väldigt intressant. Ofta är det den denotativa nivån som är den svåraste. Vi alla har ju våra erfarenheter med oss och vi tolkar världen utifrån dem. Att då enbart prata om det man faktiskt ser kan vara väldigt svårt.

Enligt mig är bildanalys något som är väldigt viktigt också vid dokumentation. För att välja ut de bilder man gör, så måste man först analysera bilderna utifrån de frågeställningar man haft med sig. Så dels kan bildanalys användas för att få en djupare förståelse för sagor/historier man läser, dels kan man lyfta olika dilemman och dels kan man fördjupa dokumentationen ytterligare. Bildanalys är viktigt i många sammanhang

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar