onsdag 28 september 2011

Pedagogisk dokumentation

Känns som om jag "bråkar" med mina tankar om pedagogisk dokumentation mest hela tiden. Jag vänder och vrider på allt jag kommer på och brottas med hur jag kan göra det bättre, snyggare, på sätt som kräver mindre jobb mm. Visst tycker jag att mina dokumentationer utvecklas hela tiden, men ändå kommer det hela tiden nya tankar som jag ju måste ta vara på och se om jag kan utvecklas ännu mer. Känner mig aldrig riktigt nöjd, men å andra sidan så vet jag inte om jag vill bli det heller, för i så fall känns det som om det är svårt att utveckla sig vidare i det man håller på med.

Det jag tycker är svårt är att reflektera tillsammans med sina kollegor om dokumentationen nu under inskolningstider. Det är svårt att komma iväg hela arbetslaget när barn skolas in och föräldrar finns med i verksamheten, men snart är våra nya barn inskolade, och då ska vi äntligen få en timme i veckan att sitta hela arbetslaget. Under tiden utvecklar jag mitt arbete med att få barnen involverade i dokumentationen mycket mer än de varit tidigare. Det är en utmaning att få med barnen på att berätta om vad vi ser på bilderna/vad vi har gjort, men nu när de fått vara med lite mer så märker man att det nu också går lättare (barnen är från 2 år 4 mån - 3 år 7 mån och har inte varit vana vid att vara med och skriva till bilderna vi sätter upp, utan att mer se färdig dokumentation). Det är spännande att höra vad barnen säger, då de fokuserar på lite annat än jag själv hade gjort och genom deras ord får jag nya tankar om vad de är intresserade av. Det här med pedagogisk dokumentation tycker jag är ett spännande område som jag fortsätter brottas med på olika sätt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar