måndag 5 mars 2012

Studiebesök på Solgläntan

Solgläntan är en förskola i Kärra som på ett sätt är välkänd för mig, men ändå inte. Som outbildad vikarie var det här jag blev helt övertygad om att det var i just förskolan jag ville jobba! (Dessutom gick jag själv på lekis här när jag var sex år). Så studiebesöket var för mig extra spännande, då jag vet att de ändrat i princip allt sedan dess. Räknade ut att senast jag var där var sommaren 2004. Sedan dess har de ändrat åldersindelningen på avdelningarna, ändrat totalt i sina miljöer samt till viss del byggt om.

Det första som slog mig var hur mycket som faktiskt hänt i miljöerna och hur tydligt man kan se spår av barnen precis överallt, trots att de inte var där fysiskt. Tog 100 bilder på miljön, så det var mycket att gå igenom och inspireras av också efteråt. Har insett att jag tar till mig de stora sakerna i miljön när jag går omkring, men det är detaljerna i miljöerna som inspirerar mig mest och som ger mig mest idéer till hur jag kan förändra saker i den egna förskolan. Vår uppgift under kvällen var att söka barnens spår i miljöerna och sedan välja ut ett par bilder att skriva om på bloggen.


Här är en av bilderna jag valde där man ser tydliga spår av barnen. Man ser hur de verkligen använt sig av materialet som finns tillgängligt, men också hur de använt sig av några av de många inspirationsbilder som fanns tillgängliga överallt. Jag tycker också det är härligt att barnen kan lämna sina skapelser framme, så att man nästa dag kan fortsätta igen, alternativt att någon annan fortsätter på det man själv har påbörjat. Man inspireras på detta sätt av varandra och varandras skapelser









Jag gillade hur man på varje avdelning hade en ateljé där färgerna stod framme och det kändes som om det bara var att gå fram och börja måla. Gillade idén med plast både på väggen och golvet, så att det skyddas, samtidigt som man kan använda det i sitt skapa och skapa häftiga mönster på genomskinligt material






Den sista bild jag valde ut av alla jag tagit, var denna bild, där man dels ser att barn har skapat, men också en text mer riktad till vuxna som beskriver pedagogernas tankar kring bygg och konstruktion. Sådana här texter fanns lite överallt, ofta hängande från taket. Genom detta känns det som om pedagogerna verkligen kan få med sig alla vuxna som vistas på förskolan (föräldrar, besökare mfl) i de pedagogiska tankarna och visar på att förskolan inte bara är barnpassning medan föräldrarna är på jobbet, utan så mycket mer. Detta är något jag tar med mig, då vi just nu jobbar mycket med att lyfta bla Lpfö inför föräldrarna

Som avslutning kan jag bara tacka för besöket och säga att jag fick mycket tankar med mig därifrån (och ännu fler blev det efter nätverksträffen på Sotenäs förskola en knapp vecka senare, men det tar vi en annan gång. Snacka om att jag kände mig full av nya intryck och ny inspiration efter allt detta och hade svårt att sortera allt till slut)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar