måndag 5 mars 2012

"Pedagoger som skapar möjligheter för barn att vara kreativa"

Mia Anderssons föreläsning handlade just om detta - pedagoger som skapar möjligheter för barn att vara kreativa. Detta är något som för mig är  väldigt viktigt att ha med sig i tanken hela tiden, när man är med barnen, när man utformar miljöerna, när man diskuterar förhållningssätt mm. Men det är inte alltid så lätt att komma på hur man kan gå vidare.

I samband med att vi lyssnat på Mia, så utspelade sig en händelse på min förskola som fick mig att tänka tillbaka på det Mia sagt: "Begränsningar finns hos oss vuxna". Ett av barnen kom och hämtade mig och sa att "NN tvättar sig fast han inte bytt blöja!". Då jag vet att detta är ett barn som älskar att stå vid handfatet och leka med vattnet, så gick jag dit för att se vad han gjorde. Det jag får se är att han hämtat sin mössa och använder den som skål att hälla vatten i... Kanske inte det bästa sättet att använda sin mössa, men jag förstod ju återigen hur fascinerad detta barn är av vatten och han utforskar det på alla möjliga sätt. Och finns inget framme att utforska med så får man väl hämta eget. Så utmaningen nu är ju att komma på hur vi kan ge honom möjligheter att utforska vatten på olika sätt samtidigt som de andra barnen måste kunna använda toaletten där handfatet finns och NN ska kunna ha sin mössa när det är dags att gå ut

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar