måndag 5 mars 2012

Härliga Pernilla Mårtensson

Kan inte beskriva Pernilla som annat än underbar, inspirerande och engagerad! Varje gång jag lyssnar på henne/pratar med henne så känns det som om jag hamnar i en liten bubbla, vilket gör det svårt att få ner alla tankar på papper efteråt. Har så mycket som snurrar i huvudet, men har svårt att fånga dem och skriva ner dem.

Något som Pernilla pratade om var storbok. Det är något som jag mötte redan när jag läste till lärare och som framför allt min kollega har använt sig en del av. Jag fastnade för det redan första gången jag hörde om det och det är något som finns med i tanken till projektet vi jobbar med just nu. Tycker det är underbart när barnen själva får vara med och skapa en bok. Får väl se om barnen tycker det är en lika bra idé som jag och min kollega tycker...

Har läst mycket om just läs- och skrivutveckling och är väldigt intresserad av detta område, så tyckte det var riktigt intressant att lyssna till vad Pernilla hade att säga om det och att bli påmind om lite av det jag läst tidigare. Är enormt sugen på att leta fram böckerna jag har hemma inom området och plöja igenom allt igen. Ska bara finna tiden till allt jag vill läsa med.

Två saker fastnade jag extra mycket för. Den ena var att fråga barnen själva hur de lär.  En väldigt intressant tanke jag tar med mig till "mina" barn. Den andra var att låta barnen ha sitt eget alfabet tills de upptäcker det gemensamma. Tror att jag gör det, men inser att jag måste tänka efter hur jag verkligen gör när barnen skriver för att veta säkert.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar