söndag 13 november 2011

Föreläsning med Tarja Häikiö nr 2

Denna gång hade Tarjas föreläsning fokus på Barns estetiska läroprocesser. Det finns mycket i Tarjas föreläsningar som väcker tankar och reflektioner, oavsett hur många gånger man hört henne säga samma sak. Tycker man fokuserar på olika saker varje gång och hör nya saker, trots att mycket känns igen sen tidigare.

Något som jag fastnade för denna gång var Malaguzzin syn på konflikter som något bra. Konflikter är en möjlighet att hitta en ny lösning. Tycker det stämmer rätt bra med min egen devis om att se möjligheter istället för hinder. Tarja tog också upp en RE-pedagogs tanke om att det går att komma överens med alla föräldrar så länge man tar barnets perspektiv. Har själv jobbat mycket med just detta, då det ju trots allt är så att man kan ha svårare att komma överens med vissa föräldrar än andra. Har haft föräldrar som jag haft jättesvårt för, men istället för att undvika dem, så har jag försökt prata en hel del med dem och därigenom också kunnat bygga en bra relation (vilket känns extra viktigt vid de tillfällen då man kanske måste ta upp lite jobbigare/svårare saker som kan ha hänt och föräldrarna måste få reda på).

Tarja pratade också om hur svårt det kan vara att som atelierista ha rollen både som pedagog och som konstnär. Jag är glad att vi på min arbetsplats försöker ta tillvara på varandras olikheter och både kunna ge och ta tips och idéer från varandra. Men vet ju att alla inte är så lyckligt lottade och som konstnär kan man lätt ses som lite udda och konstig. Då gäller det att vara stark och kunna stå på sig för att ge barnen det bästa, men samtidigt vara ödmjuk inför dem som kanske känner sig lite skrämda av det hela och gå försiktigt fram. För jag tror rollen som atelierista kan kännas lite främmande och okänd för många och just det främmande och okända kan vara skrämmande innan man vet hur mycket positivt det kan komma ur det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar